Kybernetické útoky
Ať si to přiznáme nebo ne, stále více žijeme své digitální životy a tím pádem roste i riziko zneužití nebo napadení námi používaných on-line zařízení, služeb a aplikací. Na jedné straně nám digitální služby zjednodušují život a usnadňují mnoho běžných situací, které každý den řešíme, ale právě jejich dostupnost a jednoduchost je jedním z důvodů, proč se podvodníci zaměřují právě na ně. Vytrvalý tlak poskytovatelů na převod zákazníků do oblasti on-line obsluhy a jejich motivaci používat co nejvíce on-line služeb je ideální příležitostí pro podvodníky, kteří se zaměřují na napadení nepozorných nebo méně zkušených uživatelů.
Se vzrůstající kreativitou útočníků se „zlepšuje“ i technika útoků a jejich provedení. Ta tam je doba, kdy e-maily plné překlepů a gramatických chyb obsahovaly všemožné sliby o ztraceném dědictví v exotických krajinách. S nástupem překladačů na bázi umělé inteligence, již takový e-mail téměř neuvidíte.
Kybernetické útoky jsou i v letošním roce stále na vzestupu. Jejich počet je téměř na dvojnásobku oproti předchozímu roku. Postupně popíšeme ty nejčastější, které naší kanceláří prošly. Věříme, že tento text poslouží jako návod, čeho se vyvarovat a jak se zachovat, pokud se s podobným útokem setkáte.
V dalších příspěvcích se zaměříme na principy následujících napadení:
- Podvodné e-maily a zprávy na sociálních sítích (Phishing)
- Podvodné telefonáty (Vishing)
- Podvodné mobilní aplikace
- Podvodné e-shopy a webové stránky
- Podvodné požadavky na platbu
- Zašifrování souborů v počítači (Ransomware)
- Používání stejného hesla v různých službách
- Podvrhnutí jiného čísla účtu v emailové komunikaci
- E–mailové vydírání